aug - oct / 2020
Expoziții centrale și pop-ups în spații neconvenționale, intervenții în spațiul public sau online, performance, proiecții de film, prezentări și ateliere
Lucrările din proiect articulează fiecare propria variantă de reconfigurare ale reperelor unui context incert și instabil. Discursul curatorial s-a construit organic – evitînd programatic orice limitare constrângătoare – din suprapuneri și convergențe ale unor direcții eco-militante cu atitudini autoreferențiale sau contemplative care citează romantismul în accepțiunea sa istorică – în cheie de multe ori ironică – a căror subtilitate merge dincolo de metafora imediată, lecturată cu ușurință. BIOHAZARD a fost și un efort constant de adaptare, un experiment curatorial cu și despre ceea ce înseamnă hibridizare și adaptare în cadrul unei propuneri artistice și culturale.
Proiectul a coincis cu momentul în care peste discursul curatorial care propunea cercetări artistice post-criză, de dincolo de de acuzarea pierderii vechilor repere, alterate, distruse și astfel devenite irelevante – atitudine definitorie până în prezent pentru orice act artistic angajat, militant pentru ecologismele de mediu, sociale, politice și economice – s-a suprapus criza acută, imediată și blocantă a pandemiei și a carantinei. Această blocare organizatorică a fost agentul activator al unei întregi serii de repoziționări și reconsiderări a ceea ce înseamnă expoziție, spațiu expozițional, parteneriat, organizare, discurs curatorial, public, audiență sau promovare, fiind puse sub semnul întrebării chiar relevanța și necesitatea, oportunitatea și posibilitatea actului cultural. Rezultatul a fost o serie de forme hibride de colaborare, dezvoltate organic, de cele mai multe ori neplanificat, într-o serie de contexte în care unica constantă a fost lipsa de predictibilitate – care s-a dovedit până în final constructive și eliberatoare.
BIOHAZARD a fost structurat ca serie de intervenții artistice – expoziții capsulă, de scurtă durată, proiecții de filme, prezentări de artist și performance. Lucrările și intervențiile artistice, în majoritate cercetări asupra temelor eco-militante, au implicat – în procesul de producție și expunere – o adaptare la noul context fluid și impredictibil. Fragmentarea expoziției în mai multe spații dintre care unele neconvenționale sau în spațiul online (și întreaga discuție în jurul spațiului online) suprapunerea și reconfigurarea programului astfel încât performance-uri s-au grefat pe expuneri cu care au coincis, cu efect transformator, fluidizarea granițelor dintre lucrări și evenimente – dintre care unul major, de importanță națională – MAFA 7 organizat de Kinema Ikon, au fost toate elemente care au construit un mod de funcționare nou și neașteptat. Performance-ul Alexandrei Boaru – I hope the future will imprint our fossils on the same rock – s-a inserat, în mod organic, pe una dintre instalațiile din cadrul expoziției găzduită de Galeria Calpe și curatoriată de Mirela Stoeac Vlăduți, August grass / Nothing much to do (Mălina Ionescu și Andreea Medar), la rândul ei adaptată la spațiul galeriei deși inițial propusă ca intervenție în spațiul public. Proiecțiile de video – Power never asks for forgiveness, al Marilenei Preda Sânc – pentru prima data prezentat în România, seria de filme (Alexandra Boaru, Richard Kitta, Michael Koch, Cătălin Petrișor) și filmul kinema ikon / revoltaire – La revedere (RAMBO) au articulat un discurs în care granițele dintre prezența online și prezența în spațiul galeriei au devenit permeabile și au comprimat sau dimpotrivă, extins spațiul expozițional. Intervenția în peisaj – performance-ul durational al Silviei Moldovan, Nu văd buruieni, duce discursul acestei extinderi înspre polul opus, al unui spațiu plasat (ca soluție existențială) în afara interacțiunii (programatice) cu tehnologia. Cea mai suprinzătoare formă de colaborare rămâne cea cu MAFA 7, festivalul media organizat de kinema ikon, cu care Metaspațiu a dezvoltat o relație în care devine aproape insesizabilă demarcația dintre cooperarea asumată ca impusă de constrângerile contextului și cea intenționată, dezvoltată organic ca rezultat firesc și asumat al deschiderii și afinităților care stau la baza oricărei forme de comunitate, într-un mod aproape concluziv pentru acest proiect.
Proiectul BIOHAZARD, cu titlu inspirat de perioada pe care o traversăm la toate nivelele – și care trebuie citit atât în accepțiunea de risc și pericol al termenului de hazard, dar mai ales în accepțiunea sa de întâmplător, neaștepta și neprogramat – s-a structurat în cele din urmă ca intervenție artistică cu funcție de tranziție înspre o redescoperire a propriului rol și direcții, o observație dar și o afirmare a unei realități sensibile a cărei instabilitate redefinește însuși termenul de certitudine.
04/12/21/28 aug
Organizatori: META Spatiu & SEPALE
Parteneri: Casa Artelor – Directia Judeteana pentru Cultura Timis, Forumul cultural austriac, kinema ikon, 12-14 contemporary, Complexul Muzeal Arad, Calpe, Prospero
Partener strategic: Universitatea Politehnică din Timișoara
Proiect cofinanțat de: AFCN
Video: reVoltaire
Sound: Social Networks Apocalypse by Humanfobia (attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
Artwork: detaliu „Breathing plastic” – Andreea Medar, shoot by Medar Mihai
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Cookie | Durată | Descriere |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |