O reflecție asupra legăturii indisolubile între artă și ecologie
Mirela Stoeac-Vlăduți
12 - 30 iun 2024
Viewing Room
Artist:
Eva Maria Schartmuller (AU), Cosmin Haiaș (RO), Robert Reszner (AU), Silvia Moldovan (RO), Stephanie Winter (AU), Renee Renard (RO), Guadalupe Aldrete (MX), Dona Arnakis (RO), Hubert Hassler (AU), Dorian Bolca (RO)
Curator:
Mirela Stoeac-Vlăduți
Într-o eră în care schimbările climatice și deteriorarea mediului sunt printre cele mai presante provocări globale, arta contemporană oferă nu doar o oglindă a crizelor ecologice, dar și o platformă inovatoare pentru a explora și imagina soluții. Experiențele recente pe care le-am avut datorită bursei de mobilitate din cadrul Klima Biennale și vizitele la organizații de frunte precum Motherboard și Eindorf Kunstraum au demonstrat că arta poate îmbina sensibilitatea estetică cu angajamentul ecologic, contribuind astfel la un dialog constructiv despre viitorul planetei noastre. În această prezentare curatorială, explorăm modul în care arta și ecologia se intersectează pentru a oferi perspective noi și pentru a stimula acțiuni în contextul crizei ecologice globale.
Arta are un potențial unic de a sensibiliza și mobiliza publicul în fața problemelor ecologice. La Klima Biennale, expoziția „Into the Woods” a fost un exemplu strălucit al modului în care artiștii pot aborda teme ecologice prin intermediul creativității vizuale. Lucrările expuse, de la instalațiile imersive ale lui Richard Mosse la proiectele ecologice ale lui Katie Paterson, au explorat diferite ecosisteme forestiere, aducând în prim-plan fragilitatea și complexitatea acestora. Aceste lucrări nu doar că oferă o estetică captivantă, dar provoacă și o introspecție profundă asupra impactului umanității asupra naturii.
Expozițiile și instalațiile artistice de la Klima Biennale nu sunt doar reprezentări ale naturii, ci și comentarii critice asupra stării actuale a mediului. De exemplu, lucrările lui Abel Rodríguez, care se concentrează pe pădurile amazoniene, subliniază importanța păstrării cunoștințelor tradiționale și a biodiversității. Artiștii implicati în aceste proiecte contribuie la formarea unui discurs vizual și emoțional care poate influența atitudinile și comportamentele publicului în legătură cu protecția mediului.
Arta și participarea comunității
În cadrul Klima Biennale, conceptul de „Climate Biennale Pavilion”, creat de Breathe Earth Collective, a servit ca un spațiu de întâlnire și discuție pentru comunitate. Pavilionul a fost proiectat pentru a integra vegetația existentă și pentru a oferi un loc de reflecție și dezbatere despre cultura climatică. Acest tip de spațiu nu doar că aduce arta în contact direct cu natura, dar promovează și participarea activă a publicului în discuțiile despre schimbările climatice.
Proiectele artistice din cadrul Klima Biennale, precum și activitățile de la Motherboard și Eindorf Kunstraum, au demonstrat că arta poate fi un catalizator pentru implicarea comunității în probleme ecologice. Workshop-urile de plantare și utilizare a compostului, realizarea cărămizilor din lut și lucrul cu textilele, toate au fost oportunități pentru public de a învăța și a se angaja activ în practici sustenabile. Aceste activități nu doar că promovează educația ecologică, dar și demonstrează cum arta poate facilita tranziția către practici mai responsabile față de mediu.
Arta oferă, de asemenea, un spațiu pentru reflecție și imaginație, esențial în contextul crizei ecologice. Lucrările prezentate la Klima Biennale explorează nu doar starea actuală a planetei, dar și posibile viitoare scenarii. Expozițiile și instalațiile care utilizează tehnici inovatoare și materiale ecologice contribuie la o înțelegere mai profundă a modului în care arta poate modela percepțiile și vizualiza soluții pentru provocările ecologice.
Experiențele acumulate în cadrul mobilității au evidențiat importanța colaborării internaționale și a schimbului de idei între artiști, curatori și organizații culturale. Conexiunile stabilite cu artiști și curatori internaționali vor facilita dezvoltarea unor proiecte viitoare care vor integra perspective globale asupra ecologiei și sustenabilității.
Implementarea unor astfel de proiecte și colaborări nu doar că va îmbogăți oferta culturală a organizației noastre, dar va contribui și la promovarea unui discurs ecologic mai amplu în Timișoara. Prin expoziții online și evenimente interactive, ne propunem să aducem aceste perspective inovatoare către un public mai larg și să stimulăm discuții constructive despre arta și ecologia în contextul local.
Arta și ecologia sunt interconectate într-un mod profund și complex, iar experiențele recente au demonstrat că arta poate fi un instrument puternic pentru explorarea și abordarea problemelor ecologice. Prin colaborarea cu organizații internaționale, participarea la evenimente de frunte și implicarea activă în proiecte ecologice, am acumulat cunoștințe și perspective care vor contribui la dezvoltarea unor inițiative culturale inovatoare și sustenabile. Expoziția online „Arta și Ecologia” va oferi o platformă pentru a explora aceste teme și a stimula un dialog continuu despre viitorul nostru comun pe această planetă.
ARTA ȘI ECOLOGIA. CONVERGENȚE VIENA – TIMIȘOARA
Într-o lume marcată de provocări ecologice și schimbări climatice rapide, arta devine un vehicul crucial pentru explorarea și înțelegerea relației noastre cu mediul înconjurător. Expoziția virtuală „Arta și ecologia: Convergențe Viena – Timișoara” aduce împreună lucrările a zece artiști, cinci din Viena și cinci din Timișoara, într-un dialog transnațional și interdisciplinar care subliniază legătura indisolubilă între creativitate și natură.
Această expoziție virtuală nu este doar o prezentare de lucrări artistice; este o invitație de a reflecta asupra modului în care arta poate influența și modela percepțiile noastre despre mediu, sustenabilitate și schimbare. Fiecare artist, din diverse colțuri ale Europei, abordează temele ecologice din perspective unice, folosind tehnici și materiale inovatoare pentru a dezvălui impactul umanității asupra naturii și pentru a explora posibile soluții pentru viitor.
Artiștii vienezi și timișoreni au fost selectați pentru abilitățile lor remarcabile de a integra tematica ecologică în creațiile lor, având ca scop nu doar să aducă în atenție problemele urgente, dar și să ofere o viziune artistică asupra posibilelor căi de ameliorare. De la instalații imersive și intervenții în spațiul public, până la lucrări de artă conceptuală și multimedia, expoziția explorează o gamă largă de abordări și perspective asupra interacțiunii dintre oameni și natură.
Eva Maria Schartmuller (AU)
Lucrarea se bazează pe conceptul de „gândire în interiorul cutiei”, care reprezintă metaforic gândirea limitată, convențională. Prin alegerea unei cutii de carton ca element central al instalației, limita fizică este subliniată, servind drept analogie potrivită pentru constrângerile mentale. Această cutie de carton, banală și aparent neînsemnată, devine un simbol puternic al limitărilor autoimpuse și al rutinei care ne împiedică să explorăm noi perspective și să gândim creativ.
Instalația nu se limitează doar la reprezentarea fizică a cutiei, ci include și elemente interactive care invită spectatorii să experimenteze direct sentimentul de constrângere. De exemplu, vizitatorii pot intra într-o cutie mai mare, fiind încurajați să reflecteze asupra propriilor limitări mentale și să își imagineze cum ar fi să le depășească.
Materialele utilizate în instalație sunt, de asemenea, semnificative. Cartonul, un material obișnuit și efemer, subliniază fragilitatea și impermanența barierelor mentale. În contrast, elemente de iluminare și sunet sunt folosite pentru a sugera idei de libertate și descoperire, ilustrând posibilitatea de a „gândi în afara cutiei” și de a depăși limitările impuse de propriul mod de gândire.
Prin această instalație, lucrarea își propune să provoace spectatorii să reflecteze asupra propriilor constrângeri și să îi inspire să adopte o gândire mai liberă și creativă. În esență, lucrarea este o explorare a modului în care percepțiile și convingerile noastre ne pot limita și cum, prin conștientizare și efort, putem deschide noi orizonturi de gândire.
Cosmin Haiaș (RO)
reverse evolution
„Reverse evolution” este o lucrare puternică și evocatoare a artistului Cosmin Haias, cunoscut pentru explorările sale îndrăznețe și conceptuale ale relației dintre om și natură. Această instalație, care constă în oase de animale sacrificate turnate în ghivece de beton, abordează teme legate de sacrificiu, memorie și impactul uman asupra mediului.
Haias utilizează oase de animale ca element central, plasându-le în ghivece de beton. Această combinație neobișnuită creează un contrast vizual puternic între organic și artificial, între natura fragilă și durabilitatea impusă de om. Oasele, relicve ale vieților trecute, sunt încorporate în structuri rigide și permanente, sugerând o formă de memorializare forțată și artificială.
Titlul lucrării, „Reverse evolution”, sugerează o inversare a proceselor naturale. În loc de progres și evoluție, lucrarea reflectă un regres sau o degenerare provocată de intervențiile umane. Turnarea oaselor în beton poate fi interpretată ca un simbol al modului în care civilizația modernă, prin urbanizare și industrializare, încapsulează și distruge natura, transformând-o într-o relicvă statică și neviabilă.
Instalația pune în discuție și ritualurile de sacrificiu și relația noastră cu animalele. Oasele de animale sacrificate evocă practici vechi, dar și contemporane, de utilizare a animalelor pentru diverse scopuri, de la hrană la ritualuri religioase. Încapsularea acestor oase în beton poate fi văzută ca o critică la adresa modului în care societatea modernă tratează animalele și natura, adesea cu lipsă de respect și considerație pentru valoarea lor intrinsecă.
De asemenea, lucrarea poate fi văzută ca o meditație asupra memoriei și trecerii timpului. Oasele, care sunt fragmente ale unor vieți trecute, sunt conservate într-o formă permanentă, dar artificială. Aceasta sugerează o încercare de a păstra trecutul într-un mod care, de fapt, îl distorsionează și îl îngheață într-un stadiu static, în loc să permită procesul natural de descompunere și regenerare.
Robert Reszner
muddy water
În această instalație, Reszner explorează tema poluării și impactul acesteia asupra mediului, utilizând apa murdară ca element central al operei sale.
Instalația „Muddy water” este compusă dintr-o serie de recipiente umplute cu apă poluată, prelevată din diverse surse naturale afectate de activitatea umană. Prin intermediul acestor recipiente, artistul atrage atenția asupra stării precare a resurselor noastre de apă și asupra consecințelor pe care poluarea le are asupra ecosistemelor și vieții umane. Fiecare recipient este etichetat cu informații despre locul de unde a fost prelevată apa și tipul de poluanți prezenți, oferind spectatorilor o perspectivă detaliată și educativă asupra problemelor ecologice.
Un alt aspect important al lucrării este modul în care aceasta utilizează iluminarea și efectele vizuale pentru a crea un impact emoțional puternic. Lumina trece prin apa murdară, proiectând umbre și reflexii, ceea ce amplifică senzația de impuritate și degradare. Aceste jocuri de lumină și umbră nu doar că adaugă o dimensiune estetică lucrării, dar și subliniază gravitatea poluării apei și urgența de a aborda această problemă.
Reszner combină în „Muddy water” aspecte de artă conceptuală și activism ecologic, invitând publicul să reflecteze asupra propriei responsabilități în protejarea mediului. Prin această instalație, artistul nu doar documentează o realitate tristă, ci și stimulează dialogul și conștientizarea, încurajând acțiuni concrete pentru a combate poluarea.
Silvia Moldovan
birdspace/sepale
Silvia Moldovan explorează modul în care cunoașterea despre alte specii poate fi dobândită prin observație și comunicată indirect, prin fotografii și video-uri, în cazul de față – despre păsările care și-au găsit refugiul la Sepale,- și de a pune în discuție failibilitatea perspectivelor noastre limitate, precum și relația complicată dintre om și natură, incluzând abordarea noastră problematică și antropocentrică în interacțiunile cu animalele.
Lucrările sale surprind subtil viața intimă a păsărilor, prin ochiul fin al observatorului care anulează centralismul uman, lăsând loc unei analize exhaustive de identificare a unor legături simbiotice între specii, ce permite noi posibilități de co-existență. Unul dintre obiectivele principale este de a genera o instalație integrativă, ce oferă spațiu atât contemplării, cât și speculației asupra rolului pe care păsările îl au (cu precădere porumbeii), atât în ecosistemul urban, cât și în cel al unui adăpost pentru animale. Este, în același timp, o descriere realistă a unei situații “observabile”, dar greu detectabile la o primă citire, care dă naștere unui dialog între actori/actanți multipli, fie ei umani sau non-umani. Un dialog în care semnificația și inteligibilitatea sunt esențiale, în care interpretările dispar, iar imaginea-monadă vine cu întregul arsenal/vocabular vizual de care avem nevoie pentru a decripta un mesaj simplu și evident.
Stephanie Winter
radical care
„Radical Care” este o lucrare a artistei Stephanie Winter, care explorează conceptul de îngrijire radicală în contextul social și personal contemporan. Această instalație multidimensională abordează ideea de îngrijire nu doar ca o acțiune individuală, ci ca un act de rezistență și schimbare socială.
În „Radical Care”, Winter creează un spațiu imersiv în care vizitatorii sunt invitați să experimenteze diferite forme de îngrijire. Instalația este compusă din mai multe secțiuni, fiecare reprezentând un aspect al îngrijirii: fizică, emoțională, comunitară și ambientală. Aceste secțiuni sunt interconectate, subliniind interdependența dintre diversele forme de îngrijire și impactul lor asupra individului și societății.
Un element central al lucrării este utilizarea materialelor naturale și reciclate, care reflectă angajamentul artistei față de sustenabilitate și grija față de mediu. De exemplu, Winter folosește textile organice, lemn reciclat și plante vii pentru a crea un mediu care inspiră liniște și reflecție. Prin această abordare, ea subliniază importanța îngrijirii planetei noastre ca parte integrantă a îngrijirii de sine și a celorlalți.
„Radical Care” include, de asemenea, componente interactive care încurajează participarea activă a vizitatorilor. De exemplu, există ateliere de artă terapeutică, sesiuni de meditație ghidată și spații destinate discuțiilor comunitare. Aceste activități nu doar că promovează practicile de auto-îngrijire și îngrijire reciprocă, dar și facilitează conexiuni între participanți, construind o rețea de sprijin și solidaritate.
Renee Renard
cea mai frumoasă dintre viețile mele posibile
Lucrarea „Cea mai frumoasă dintre viețile mele posibile” a artistei Renee Renard reprezintă o introspecție profundă asupra unui moment de cotitură din viața ei: eșecul la examenul de admitere la Facultatea de Agronomie. Această lucrare autobiografică este o meditație asupra eșecului, alegerilor personale și potențialului de transformare și reinvenție, dar și asupra rolului curativ pe care îl are arta.
Artista, având o dorință profundă de a deveni specialist în agronomie, biologie și ecologie, și-a imaginat inițial o carieră în care să exploreze și să contribuie la dezvoltarea sustenabilă a agriculturii, la înțelegerea proceselor fundamentale ale vieții și la protejarea mediului. Aceste aspirații reflectă o conexiune strânsă cu natura și o pasiune pentru științele vieții, care au rămas o sursă de inspirație chiar și după redirecționarea sa către artele vizuale.
În „Cea mai frumoasă dintre viețile mele posibile”, artista folosește o varietate de medii pentru a crea o narațiune vizuală și emoțională complexă. Instalația poate include fotografii ale peisajelor rurale și scenelor din viața cotidiană, evocând visul inițial de a studia agronomia și de a lucra în agricultură. Textele, extrase din jurnale, scrisori și reflecții personale, exprimă frustrarea și dezamăgirea resimțite în urma eșecului, dar și descoperirea unor noi oportunități și direcții de dezvoltare personală și artistică. Obiectele personale, precum notițele de studiu, articole vestimentare sau instrumente agricole, aduc o dimensiune tangibilă și intimă lucrării.
Guadalupe Aldrete
chamber II
„Chamber II” de Guadalupe Aldrete este o lucrare care explorează temele mediului, ecologiei și practicilor indigene, reflectând asupra interconectivității dintre natură și cultură. Această instalație este un manifest al respectului artistei pentru natură și tradițiile indigene, evidențiind modul în care aceste elemente se pot îmbina pentru a crea o narațiune profundă și semnificativă. În „Chamber II”, Aldrete folosește materiale naturale și reciclate pentru a construi un spațiu imersiv care evocă peisaje naturale și habitatul uman. Materiale precum lemnul, piatra și fibrele naturale sunt aranjate în structuri organice, amintind de formele și texturile găsite în natură. Prin utilizarea acestor materiale, Aldrete subliniază importanța sustenabilității și a reconectării cu mediul înconjurător.
Practicile indigene joacă un rol central în „Chamber II”, Aldrete inspirându-se din înțelepciunea și ritualurile comunităților native pentru a contura mesajul lucrării. Elementele simbolice, cum ar fi temele ancestrale și artefactele culturale, sunt integrate în instalație pentru a evidenția legătura profundă dintre cultură și mediu.
Un alt aspect important al lucrării este accentul pus pe circularitate și regenerare. Aldrete explorează ideea de ciclicitate a vieții și a naturii, reflectată în designul instalației care sugerează procese naturale precum creșterea, descompunerea și renașterea. Aceasta rezonează cu practicile indigene care valorifică regenerarea și continuitatea, subliniind importanța conservării resurselor naturale pentru generațiile viitoare.
Dona Arnakis
interventions
“Interventions” este o serie de lucrări ale Donei Arnakis care explorează impactul intervențiilor umane asupra mediului și asupra obiectelor cotidiene, oferind o meditație asupra modului în care schimbările, chiar și cele subtile, influențează percepția noastră asupra lumii. Axată pe ideea de intervenție în spațiul cotidian și în obiectele care ne înconjoară. Arnakis folosește obiecte și materiale obișnuite, pe care le integrează într-un context artistic inovator, pentru a explora și a pune în discuție efectele intervențiilor umane asupra mediului și obiectelor. Instalația își propune să dezvăluie cum micile modificări pot transforma modul în care interacționăm cu spațiul nostru și cum percepem obiectele obișnuite.
Lucrarea pune în discuție tema ecologică, subliniind efectele pe care intervențiile umane le au asupra ecosistemelor și asupra esteticii naturale. Prin crearea unor contexte neobișnuite pentru obiectele cotidiene și prin modificarea spațiului expozițional, Arnakis explorează relația dintre natura umană și mediu, evidențiind impactul transformărilor subtile asupra percepției noastre.
Hubert Hassler
pavoreal
„Pavoreal” este o lucrare recentă a artistului Hubert Hasler, cunoscut pentru abordările sale hiperrealiste și conceptele care interoghează relația dintre natură și intervenția umană. Această sculptură prezintă un struț fără pene, realizat într-o manieră hiperrealistă, care atrage atenția asupra problemelor legate de mediu, biodiversitate și intervenția umană în natură.
Struțul fără pene din „Pavoreal” este realizat cu o atenție meticuloasă la detalii, fiecare aspect al anatomiei sale fiind redat cu o precizie extraordinară. Textura pielii, musculatura și expresiile faciale sunt realizate cu o asemenea exactitate încât par a fi desprinse din realitate. Această abordare hiperrealistă creează o senzație de disconfort și curiozitate, obligând privitorul să se confrunte cu o imagine neobișnuită și perturbatoare a unei creaturi familiare.
Lucrarea „Pavoreal” are multiple niveluri de semnificație. În primul rând, absența penelor simbolizează fragilitatea și vulnerabilitatea faunei sălbatice în fața acțiunilor umane. Penele, care sunt esențiale pentru protecția și supraviețuirea păsărilor, sunt îndepărtate, lăsând struțul expus și neprotejat. Aceasta poate fi interpretată ca o metaforă pentru modul în care activitățile umane, cum ar fi defrișările, poluarea și schimbările climatice, afectează negativ habitatul și supraviețuirea animalelor.
Dorian Bolca
deasupra Pământului
“Deasupra Pământului” este o lucrare captivantă a artistului Dorian Bolca, care explorează tema interacțiunii dintre om și natură, concentrându-se asupra relației dintre mediul natural și structurile construite de om. Această instalație aduce în prim-plan reflecții profunde asupra ecologiei, urbanizării și impactului nostru asupra peisajului natural. Lucrarea se axează pe ideea de suspendare și de separare între natură și intervențiile umane. Bolca explorează modul în care structurile construite de om, fie ele arhitecturale sau infrastructurale, interacționează și se integrează în peisajul natural. Instalația propune o meditație asupra felului în care aceste structuri, deși aparent externe și autonome, sunt de fapt profund influențate de și influențează mediul înconjurător.
Artistul invită spectatorii să reflecteze asupra modului în care intervențiile umane, precum construcțiile și infrastructurile, influențează mediul natural. Instalația sugerează că, deși aceste structuri sunt create pentru a se adapta și a se integra în peisajul natural, ele sunt adesea percepute ca fiind separate și independente de natura înconjurătoare.
* Imagine afiș: Herbert De Colle, Emotion
Notă:
Evenimentul face parte din Noaptea Albă a Galeriilor Timișoara
Material este realizat în cadrul unui stagiu de formare realizat la Viena în perioada 12 – 30 iunie. Mobilitatea face parte din Programul cultural national „Timișoara – Capitală Europeană a Culturii în anul 2023” și este finanțată prin programul Power Station++, derulat de Centrul de Proiecte al Municipiului Timișoara, cu sume alocate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii.
Galerie: