Intervenție pe fotografie | #stART | Ateliere de artă contemporană
Eveniment online
28 octombrie 2020
Detalii eveniment:
Coordonator atelier: Mălina Ionescu & Andreea Medar
#stART Baroque||Urban este o serie de ateliere educaționale propuse și adaptate de galeria de artă contemporană META Spațiu pentru mediul online și susținute de artiștii invitați în proiect.
Acest workshop este susținut de Mălina Ionescu și Andreea Medar și este inspirat de lucrările realizate de cele două artiste în cadrul proiectelor lor comune ᎒ᚗ~ㆨ꒿ ꕇ꒿ʭᦔ꒿și Unletters. În aceste proiecte, Mălina și Andreea au ales suporturi din cele mai diferite pentru alfabetul lor secret, de la intervenții în iarbă, hărți google sau pagini de social media până la tehnici mai tradiționale ca intervenția pe fotografie. Intervenția pe fotografie se numără printre tehnicile cu care artiștii români au început să experimenteze în anii 60 și 70. Pentru inspirație, vă propunem o carte poștală realizată în anul 2019 de Andreea Medar.
Vă propunem să realizați și voi o astfel de lucrare. Puteți folosi o imagine imprimată pe hârtie fotografică, cu alte cuvinte o fotografie clasică, sau un print digital. Puteți să va jucați cu o fotografie făcută de voi sau cu una gata realizată, de ce nu chiar și cu una preluată de pe internet sau decupată dintr-o revistă. Puteți interveni pe orice fel de imagine, în funcție de ce poveste vă imaginați – pe un peisaj, pe portretul unui personaj preferat sau al cuiva din familie, iar intervențiile le puteți face atât prin desen / culoare cât și prin colarea pe fotografie a altor fragmente de imagine. Distracție plăcută!
Mălina Ionescu este artist vizual, curator și coordonator de ateliere educaționale. Trăiește și activează la București.
Andreea Medar este artist vizual și coordonator de ateliere pentru copii. Trăiește și activează la Târgu Jiu și Timișoara.
Intervenție pe fotografie
De ce avem nevoie:
- o fotografie suport – poți folosi una pe care o ai deja sau dimpotriva, una pe care o faci special pentru acest proiect. Poți porni de la un print digital sau de la o imagine preluată dintr-o revistă. Intervenția poate fi făcută cu creioane, carioci, culori de diverse feluri, pasteluri, materiale pentru colaj, bandă dublu adezivă sau lipici, foarfecă. Poți cere ajutorul unui adult.
- Hotărăște-te cum dorești să modifici imaginea aleasă. Poate fi vorba despre un personaj pe care îl desenezi într-un peisaj sau alături de tine, sau poate dorești să-ți schimbi culoarea părului sau culoarea animalului tău de companie.
- Fă o schiță cu creionul și hoărăște cu ce materiale vei realiza intervenția. Dacă dorești să intervii peste o fotografie de culoare închisă, folosește culori cu putere foarte mare de acoperire – de exemplu pasteluri sau cerapasteluri, tempera, acrilice sau markere.
- Desenează și colează tot ceea ce îți imaginezi peste fotografia inițială, și trateaz-o ca pe un fundal al desenului tău. Intervenția poate fi una abia perceptibilă, sau dimpotrivă, poți folosi fotografia ca suport pentru pictură, lăsând foarte puțin din suprafața inițială. Fă mai multe lucrări în care să te încerci mai multe variante.
- Nu uita să fotografiezi fiecare desen, și mai ales nu uita să ne trimiți, dacă dorești, lucrările tale la adresa metaspatiu@gmail.com. Distracție plăcută!
Copiii dețin un repertoriu comportamental vast în relația cu arta contemporană, folosindu-și mintea, simțurile tactile și emoționale, precum și interacțiunea directă, pentru a răspunde subiectului artistic și pentru a interpreta o lucrare de artă. Când li se oferă oportunitatea de a se exprima ei înșiși artistic, copiii au șansa de a pătrunde mai bine sensul artei contemporane.
Seria de ateliere #stART și-a propus, încă de la prima ediție, să le ofere copiilor șansa de a-și folosi creativitatea, curiozitatea și ingenuitatea, într-un mod productiv care să îi ajute să își dezvolte gusturile și percepțiile estetice, corelat cu dorința de a întări legăturile sociale comunitare pentru cei mici în afara mediului școlar instituțional. Etapele prin care ei se adaptează procesului necear obținerii valorilor comunitare au loc, conform studiilor (Etike S. – “Primary age – the problematic necesseity of art education”), până la vârsta de 14 ani, iar educația artistică îi ajută să își formeze personalitatea individuală și socială, contribuind și la definirea comunității din care fac parte. Un copil care este capabil să se exprime prin artă va deveni apt să își dezvolte un comportament social și individual sănătos, o gândire analitică și aptitudini de comunicare sporite.
Educația artistică realizată de artiști, în afara cadrului clasic instituțional, îi dă copilului posibilitatea de a experimenta direct modelele actuale de concept și pratică artistică, prin intermediul unor procese active, bazate pe observare, cercetare, descoperire, practică, exprimare liberă și producție autonomă. Un individ educat în această direcție își dezvoltă aptitudinile de chestionare a fenomenelor sociale și a mediului în care trăiește, de formare a propriei identități, de adaptare la comunitatea din care face parte și de dezvoltare a unei viziuni unice și dinamice asupra vieții.
Organizatori: META Spatiu
Proiect realizat cu sprijinul: Consiliul Județean Timiș